GIVEAWAY RM200 BY MKHAI.COM 2015

Bismillah...

Okey, hari ni saya memang teruja sikit nak share sesuatu. Pagi tadi masa blog-hopping saya terjumpa contest ni. Dah lama tak bercontest-contest ni dan tak pernah menangpun. Haha. Tak apa, sebab yang penting isi contest tu yang menarik. 

Boleh tekan banner bawah ni untuk tengok detail contest ni.

Basically kena cerita berkenaan blog kita. Pengalaman pertama kita berblogging. Jadi, nak kongsi pengalaman saya.



PENGALAMAN PERTAMA SAYA sebagai seorang blogger adalah pada tahun antara 2003-2004. Waktu ni umur saya sangat remaja dan masih bersekolah. Blogging adalah sesuatu yang tak ramai lagi kenal dan tahu. Blogger legend ketika itu yang saya ingat TOK RIMAU, RUDY BLUEHIKARI, PAKDI, SINAGANAGA, BUKUNOTA dan beberapa lagi yang saya mungkin tak ingat. 

Geng blogger lama saya kenal dulu seperti KAK MARYAM (maryamabuahmad), KAK ZURIL (langitmalam), MANCHO (amanitium), SHAH (tak ingat trademark dia, tapi dia duduk US), AISYAH (kawan masa di UK dulu), KAK ATIE (sekarang baca update dia di FB je) dan beberapa kawan yang lain saya nak kena refresh semula siapa. Saya follower tegar blog universitipts.blogspot.com dan kini sudah ada website sendiri dan boleh follow di Facebook saja. Pengikut pun dah bercambah bukan main ramai. 

Zaman tu saya guna diaryland.com sebagai journal online saya. Saya pernah try pakai blogdrive, wordpress dan blogspot. Saya pernah dapat hadiah birthday daripada sahabat saya untuk guna nama kausar.org tapi tak ingat tahun bila. Zaman tu juga zaman Friendster, zaman Myspace, zaman aktif dengan forum-forum seperti tokeikedai, virtualfriends, wira4ce, jiwang.org dan beberapa forum lain lagi. Facebook belum ada. Instagram dan twitter juga belum ada. Dulu saya juga aktif instagram dan twitter. Zaman tu dah berlalu dan saya tak ada masa nak tweet-tweet atau insta-insta. Bila ada Facebook, blog macam terabai. Lama-lama saya rasa lebih baik saya layan blog daripada Facebook. So, sekarang ni sedang cuba konsisten di sini, insyaallah. 

Tahun 2007 saya mula slow blogging. Hidup saya terlalu sibuk sebagai mahasiswa. Saya sangat aktif sampai tak ada masa nak menulis. Minat menulis saya pun terpaksa saya kuburkan sekejap sementara saya cuba stabilkan diri. Dalam tempoh 2007-2009 rasa macam tak ada menulis sangat. Tahun 2010 saya kerja dan start menulis semula. Tahun 2011 saya sambung belajar dan saya mula kurang menulis lagi. 2013 saya ke Sarawak untuk kerja, di sana saya mula menulis lagi. Tahun 2014 saya mulakan business dan saya tak menulis juga. Tahun ni, baru-baru ni saya cuba untuk menulis semula. 

Sekarang ni aktiviti menulis blog ni macam dah famous gila, siap boleh masuk majalah dan surat khabar. Kalau buat blog-hopping kebanyakan blogger adalah orang-orang baru yang mula menulis sekitar tahun 2009 ke atas. Nak jumpa blogger legend biasanya mereka mula menulis awal 20-an. Saya tengok blog kawan-kawan saya dah banyak terkubur, terberhenti sekitar tahun 2010 ke 2011 macamtu. Ada juga yang masih menulis, tahniah saya ucapkan. 

Apa-apapun buat blogger di luar sana, menulislah sekiranya itu minat kamu. Menulislah jika itu boleh menguatkan kamu. Menulislah jika dengan menulis akan menambahkan lagi keyakinanmu. Menulislah selagi boleh. Tetapi, seeloknya setiap penulisan diari kehidupan kita bermanfaat kepada orang lain. Saya cakap memanglah pandai, tetapi sayapun kadang-kadang terlupa, namapun INSAN, pelupa. 

Saya tulis lebih dari 100 patah perkataan sebab tak harap nak menang tapi teruja nak kongsi cerita lama. Still, saya nak tag sahabat-sahabat lama saya yang mungkin tak perasan pun entri ni. Hehe! Selamat menulis!

Hanin - Anak buah masa di UiTM

Yatie - Junior masa di UiTM

Aishah - Usrahmate masa di UiTM

Kak Maryam - Kawan blogger 

Kak Ngah - Kawan blogger

Kawan blogger dah tak ramai, sebab saya jarang update blog dan jarang blog-hop. Yang lama-lama saya rasa terhilang link-link mereka barangkali. *Sob*

Lastly, SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA!






2 Shreks:

Jepun Mari said...

semoga berjaya !!

Mimi Rheem said...

Mimi Singgah Sini..Dari Segmen Yg Sama..

http://mimirheem.blogspot.my/2015/09/giveaway-rm200-by-mkhaicom-2015.html#.VhSdM-yqqko

Semoga Berjaya Dapat Rm200 Tu..Ahahaha

 
;